Leerproject corona
Facebook Twitter LinkedIn

Rots en water, het is een begrip dat bij velen van ons een belletje doet rinkelen. Het principe is simpel: soms moet je standvastig zijn als een rots. Je niet laten wegduwen en staan voor je principes. Anderzijds moet je ook vloeibaar zijn, zoals water. Je aanpassen en meegaan met de stroom.

Het voorbije half jaar is vooral dat laatste van pas gekomen. Aanpassen aan de nieuwe school- en werksituatie, aanpassen aan het nieuwe normaal, aanpassen aan de nieuwe veiligheidsvoorschriften, aanpassen aan de nieuwe bubbels, aanpassen aan de nieuwe economische situatie,…

Ook van jongeren verwachten we deze flexibiliteit. En laat de puberteit nou net het moment zijn waarin veel jongeren de grenzen van rots worden aftasten. Het jeugdparket merkt dat er veel overtredingen gemaakt worden. Ze stelden daarop de vraag aan de HCA-dienst om een gericht leerproject aan te bieden om jongeren te sensibiliseren. Dus net dat hebben wij gedaan.

Dit leerproject bestaat uit drie onderdelen. Het eerste is theoretisch. We leggen uit wat een virus is en hoe het zich verspreidt. We vertellen hoe de verspreiding kan ingeperkt worden en leggen de link met de maatregelen die de overheid nam. We geven de jongeren de kans te bespreken welke maatregelen voor hen moeilijk of juist eenvoudig op te volgen waren. We bespreken het verschil tussen een lockdown, een quarantaine en een isolatie. Tenslotte leggen we uit wat de symptomen en gevolgen van het virus zijn en hoe ze hierop moeten reageren.

Om deze theorie tastbaar te maken gaan we voor het tweede deel de stad in. In Antwerpen gaan we op zoek naar de zichtbare gevolgen van deze pandemie. We bekijken welke impact het virus heeft op de cultuur, de horeca, de zorgsector, de (kleine) zelfstandigen, werkgelegenheid, school, toerisme,…

Het laatste deel van dit leerproject wordt ingevuld door een gastspreker, een zorgverlener werkzaam in een ziekenhuis. Deze spreker deelt haar verhaal met de jongeren. Ze vertelt over de kleine en grote lichtpuntjes de voorbije maanden, maar ook de moeilijke momenten en grote uitdagingen die zij en haar team overwonnen in deze crisis.

Het doel van dit leerproject is het inzicht van de jongeren over het virus en de gevolgen op verschillende levensdomeinen daarvan vergroten. Ook op deze manier draagt Elegast zijn steentje bij het virus te verslaan.