De mannen van de Technische Dienst
Facebook Twitter LinkedIn

Binnen onze organisatie kent iedereen de technische dienst. Het zijn de knappe mannen die de gas doen branden en de klinken repareren. Toch schuilen er achter deze stoere verschijningen kleine harten met een groot sociaal engagement. Wij gingen in gesprek met Roald, Hoofd Technische Dienst.

Roald, kan je ons even vertellen wie jij bent en iets meer vertellen over het hoe en wat van de Technische Dienst? 

Ik ben eerder dit jaar aangesteld als Hoofd Technische Dienst. Dat houdt in dat ik het takenpakket coördineer en alle werken inplan onder het goedkeurend oog van Michel, onze directeur. Ik werk dagelijks samen met Mario en George, en samen vormen wij het team ‘Technische Dienst’.

Hoe ziet zo’n dag eruit? 

De dagen zijn heel gevarieerd en dat maakt het voor mij persoonlijk juist zo interessant. Elke ochtend komen we samen op Elegast Harmonie en overlopen we wie die dag wat zal opnemen. We krijgen van onze verschillende afdelingen veel -heel uiteenlopende- vragen binnen. Ik plan die in aan het einde van de week en verdeel ze over het team. Daarnaast sta ik ook in voor alle administratie.

Jullie functie brengt jullie op alle diensten van Elegast. Een meerwaarde?

Absoluut! Je leert bijna letterlijk iedereen kennen. Het leukste vind ik toch het contact dat je krijgt met de jongeren. Bij langdurige projecten beginnen ze jou ook te herkennen en na een tijdje zeggen ze spontaan “Goedemorgen”. Dat is heel fijn. Onlangs kwam een jongere naar mij om even te ventileren. Ik heb dan even de tijd genomen om met haar te praten en ik voelde dat dat haar deugd deed. Op dat moment ben je naast je technische functie ook een sociale rol aan het vervullen, wat de job er nog boeiender op maakt.

Wat mooi om te horen! Kom je dergelijke situaties vaak tegen?

Ik weet niet of dit algemeen geweten is onder onze collega’s, maar wij begeleiden ook wel eens jongeren. We zijn intern een sociaal project aangegaan waarbij jongeren die materiële schade aanrichten deze in samenwerking met ons mogen herstellen. Zo leren ze zelf wat die dingen waard zijn, maar denken ze ook een tweede keer na wanneer ze nog eens een emotionele bevlieging hebben. We merken dat dit veel meer effect heeft dan de jongere bijvoorbeeld te straffen. 

Wij werken ook vaak samen met onze ambulante diensten. Zo komen jongeren die begeleid worden door AWS hun werkstraffen samen met ons invullen. We bekijken dan op maat van de jongere welk project het beste bij hen past. Daar moet ook rekening mee gehouden worden, want iedere jongere heeft zijn of haar eigen achtergrond en rugzakje. Bij HCA nemen we deel aan de herstelbemiddelingsgesprekken. Tijdens deze gesprekken komt soms de vraag om iets mee te herstellen wat gebroken is. Een heel praktische uitvoering van een symbolisch gebaar.

Werken bij de Technische Dienst betekent dus een groot sociaal engagement?

Zeer zeker. En daar zijn we ook wel trots op. Ik heb zelf een sociale opleiding gevolgd, wat helpt om vanuit die bril naar mijn job te kijken. We zijn nu ook met de rest van de organisatie meegestapt in het gedachtengoed van ‘Nieuwe Autoriteit’ en ‘Geweldloos Verzet’. Dat kan onze functie alleen maar ten goede komen.

Tot slot, wat is jouw wens nog voor de toekomst van Elegast? 

Ik wens Elegast toe dat ze stappen blijft zetten zoals ze nu aan het doen is. Er is al enorm veel veranderd in positieve zin en sommige processen hebben tijd nodig om tot ontwikkeling te komen, maar we zijn op de goede weg. Ik geloof ook echt dat Elegast een organisatie is die kansen biedt op verschillende vlakken. Niet alleen voor mij, maar vooral voor de jongeren en de medewerkers. Ik ben erg tevreden dat ik hier deel van mag uitmaken. 

Heel erg bedankt voor dit boeiende gesprek, Roald!