Applaus voor de #heldenvanwelzijn
Facebook Twitter LinkedIn

Het mag gezegd: de voorbije periode bracht heel wat uitdagingen met zich mee. Zorgen voor onze jongeren in de residenties, digitaal hulp verlenen aan onze ambulante cliënten, telewerken met elkaar, beschermingsmaterialen aankopen en verspreiden, de gebouwen klaarstomen voor eventuele quarantaines … En noem maar op.We kijken vol trots naar de grenzeloze flexibiliteit en veerkracht van onze medewerkers, die er met verve in slaagden om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

We bereiden ons nu, samen met de rest van het land, verder voor op de exit.

In een gefaseerde doorstartstrategie, afgestemd op de richtlijnen van de veiligheidsraad, bekijken we hoe onze afdelingen hun diverse activiteiten terug kunnen opstarten. Kwaliteitsvolle zorg met oog voor de veiligheid van cliënten en medewerkers is en blijft daarbij hét uitgangspunt. De doorstartstrategie bouwen we op vanuit een transparante dialoog met cliënten en medewerkers waarbij we ons richten op het duurzaam activeren en versterken van onze cliënten. Ook dit wordt een horde die we, dankzij de draagkracht en loyaliteit van onze medewerkers, vol vertrouwen nemen.

We durven zelfs een voorzichtig optimistische blik te werpen op de toekomst.

We nemen uit deze moeilijke periode namelijk ook heel wat waardevolle lessen mee. Om er maar een paar te noemen: digitaal hulpverlenen met diverse onlinemethodieken, telewerken voor onze medewerkers, continuïteitsplannen … Maar ook, en misschien wel belangrijker: de warmte en solidariteit tussen mensen die we op zoveel verschillende niveau’s hebben mogen ervaren. Van medewerkers voor cliënten, van medewerkers naar de organisatie, tussen medewerkers onderling, van vrijwilligers naar onze organisatie, tussen afdelingen van de organisatie … het was hartverwarmend, en het signaal is duidelijk: samen staan we sterk.