SWAT

Wat doen we?

SWAT (Samen Werken Aan Toekomst) is een intensief begeleidingsproject voor jongeren die dreigen uit te vallen in het secundair onderwijs. In samenspraak met alle betrokkenen tekenen we een op maat gemaakt traject uit, waarbij we ook het netwerk van de jongere actief betrekken. Ook na de instroom in een school kunnen jongere, school en netwerk blijven rekenen op onze intensieve ondersteuning.

Wanneer een SWAT-traject uit de startblokken schiet, maken we in onderling overleg een eerste keuze uit drie verschillende modules met telkens een heel eigen klemtoon:


Nadien kiezen we uit hoeveel modules het SWAT-traject zal bestaan, op basis van de problematiek en hulpvraag. Tijdens het traject blijven we werken aan slaagkansen via studiebegeleiding op maat. We blijven in nauw contact staan met de school en het netwerk.

1. Inzicht in ik

Samen met de jongere leggen we ons toe op drie afgebakende doelstellingen die zelfreflectie en inzicht moeten vergroten. De opstartfase bestaat uit een rondetafelgesprek met alle betrokkenen en vier individuele gesprekken met de jongere.

Hierna gaat de jongere samen met zijn begeleider op een individuele tocht van drie dagen. Tijdens die tocht worden de doelstellingen voor het traject opgesteld.

In groep trainen we vaardigheden. Bedoeling is om drie concrete doelstellingen te behalen op het vlak van:

2. Omgaan met anderen

Samen met de jongere leggen we ons toe op drie afgebakende doelstellingen die sociale interactie vergemakkelijken.

De opstartfase bestaat uit een rondetafelgesprek met alle betrokkenen en vier individuele gesprekken met de jongere.

Wat volgt? Een groepstocht van drie dagen. Tijdens die tocht worden de doelstellingen voor het traject opgesteld.

In groep trainen we daarna vaardigheden. Bedoeling is om telkens drie concrete doelstellingen te behalen op vlak van:

3. Mijn plek op school/in de samenleving

Samen met de jongere leggen we ons toe op drie afgebakende doelstellingen die oriƫntatie en competenties verhogen.

De opstartfase bestaat uit een rondetafelgesprek met alle betrokkenen en vier individuele gesprekken met de jongere.

Hierna gaat de jongere samen met zijn begeleider op een individuele tocht van drie dagen. Tijdens die tocht worden de doelstellingen voor het traject opgesteld.

Via stages of individuele begeleiding werken we aan een betere school-, studie-, of werkoriƫntatie. Jongeren werken bovendien aan volgende vaardigheden:

 

Met steun van: